quotes

de pers over
Etienne’s work borders on the insane but it is all the more attractive for it. He flirts with the surreal – a world children are well acquainted with – but manages to bring to it extremes of emotion, from mischief to frustration, loneliness to love. This he does with a constant, musical soundtrack that evokes the physical as well as emotional landscape alongside an unflinching capacity to emote on stage. Fascinating, different – performance art for kids!
Kate Cross - Director - the egg / Theatre Royal Bath

Schaop: kleutertheater met een grote K
Theatermaker Etienne Borgers verstaat de kunst om van een klein onderwerp iets groots te maken, en toch een intieme en bijna aaibare voorstelling voor kleuters vanaf vier jaar neer te zetten. Opmerkelijk genoeg heeft de faam van deze talentvolle allrounder zich vooral binnen het internationale circuit verspreid, waar hij hoge ogen gooit met zowel ‘Koele Kikkers’ - dat in 2006 door Oerol werd geprogrammeerd - als ‘Schaop’, dat afgelopen weekend als één van de eerste en betere voorstellingen op het festival 2 Turven Hoog in Almere te zien was.
In ‘Schaop’ brengt Borgers als het grappige mannetje Mølsk – eerder de titelrol van een gelijknamige voorstelling – de thema’s onzekerheid en moed onder de aandacht van de hummels. Mølsk woont in een blauwe kast en wil graag naar buiten maar durft niet goed. Vanuit zijn beschutte onderkomen ziet hij hoe Schaop iedere dag rustig staat te kauwen, zo maar helemaal op zijn gemak midden in de grote wereld. Een wereld die Mølsk erg eng vindt maar met de hulp van het grote hobbelschaap toch probeert te ontdekken.
Borgers opent het stuk met een kort praatje vooraf, en legt de kinderen uit dat ze bijna niets zullen verstaan. Hij heeft zelf een fantasietaal verzonnen maar als ze goed opletten, kunnen ze het toch helemaal begrijpen. Geprikkeld door deze uitdaging, zuigen de hummels zich vanaf het moment dat Mølsk in de kast kruipt, het signaal dat de voorstelling begint, helemaal vast in het verhaal. Dat start langzaam met wat gekraak en beweging op het dak waar een koekoeksklokradio een eigen leven gaat leiden. In Ikea-Zweeds wordt ochtendgymnastiek aangekondigd, en de pas ontwaakte Mølsk volgt de aanwijzingen braaf op. Een arm door het dak, een voet zichtbaar achter een open springend luikje, zijn hoofd dat tussen twee rode gordijntjes te voorschijn piept; de verrassingen die het inventieve decorstuk herbergt, zijn eindeloos. Samen met de sprekende mimiek en lichaamstaal van de theatermaker, zijn komische brabbeltaaltje en de maar voortdurende en afwisselende reeks herkenbare tunes, levert het een flitsend en vrolijk stuk op dat ook de volwassenen aan het schateren brengt.
Opmerkelijk aan ‘Schaop’ is het ritme waarin de gebeurtenissen plaatsvinden. Ondanks de enorme hoeveelheid handelingen lukt het de theatermaker die heel natuurlijk en rustig te laten verlopen, zonder dat het stuk er traag, langdradig of propvol van wordt. Die uitstekende timing is wellicht te danken aan de muzikale achtergrond van Borgers, die afstudeerde aan het Conservatorium van Rotterdam en tegenwoordig nog steeds de huiscomponist is van onder meer het bekende locatietheatergezelschap The Lunatics.
Gewend aan het spelen op festivals, heeft Borgers de entourage voor ‘Schaop’ eenvoudig en klein gehouden. Zijn geinige blauwe kast, een paar meter speelvloer en een plekje voor zijn herkauwende tegenspeler zijn alles wat hij nodig heeft om dit pareltje te kunnen vertolken. Het is dan ook te zot voor woorden dat het Nederlandse publiek de komende maanden alleen op 16 en 17 maart in Enschede, op 29 maart in Veghel en op 19 april in Rotterdam dit geweldig leuke en goed gemaakte ‘Schaop’ kan gaan zien, en anders met zijn kotters naar Engeland, Noorwegen, Finland of zelfs Bolivia af zal moeten reizen om ze op deze lekkere theaterervaring te kunnen trakteren.
Gigi Schuiten – Theater Centraal


De voorstelling Schaop is een aangename verrassing tussen al het aanbod voor kleuters. Met grote inzet en overtuiging neemt Etienne Borgers zijn publiek mee in een wereld die beheerst wordt door geluiden, muziek en zang. Vanuit een te krappe blauwe kast probeert hij een jarig schaap te bereiken, en dat levert hilarische problemen op, omdat er tussen zijn kast en de jarige een snelweg van geluid loopt. Naadloos lopen object en geluid in elkaar over. De jabbertalk, de muziek en de liedjes zorgen voor een hartveroverende voorstelling, waarin lach en traan op warme wijze hand in hand gaan.
Marla Kleine - directeur De Proeve / oudrecensent Telegraaf

Many, many thanks for a wonderful performance! I saw COOL FROGS at The Sandefjord Theatre Festival in june 2008, and I thought: YESSSS! This is THEATRE!
To take children seriously means for me to give children the same quality as grown-ups expect. And COOL FROGS is quality! The audience (children and grown-ups) had a great experience. It is a warm and playful performance, made by an excellent actor.
Terje Hartviksen, Teatersjef, Brageteatret Drammen, Norway

"Of iets te lang duurt etc. kun je eindeloos over praten. Je kan ook zeggen dat deze voorstelling hier en daar lekker traag is. Die kinderen krijgen al zoveel voorgezapt. Dat ze nou eens 1 keer hun best moeten doen om hun aandacht langer dan 5 seconden vast te houden lijkt me alleen maar goed.
Hetzelfde over die muziekstijlen. Ik zou zeggen doe er nog 3 stijlen bij, dat maakt het alleen maar kleurrijker. Waarom moet alles volgens 1 format werken?"
Marc Stakenburg


“Etienne weet met zijn stem en een serie volslagen nonsenswoorden een bijzonder aanstekelijke swing op het toneel te krijgen”
Ik Hou Van Theater website

“Coole Frösche zeigt eindrucksvoll, was Theater gerade für die Jungsten so attraktiv macht” Aachener Zeitung