schicklgruber recensies

de pers over
SCHICKLGRUBER, ALIAS ADOLF HITLER
van stuffed puppet theatre
Scheel, sinister, hilarisch. Hij heeft de gave die magische sfeer te scheppen, die je in de poppen doet geloven als volwaardige karakters. Elk met een eigen motoriek en typerende mimiek, die dicht langs het karikaturale schuren. Juist dat maakt hun verschijning zo adembenemend.
Trouw – Hanny Alkema

De poppen zijn karikaturen, maar tegelijkertijd huiveringwekkend echt. Staand op het podium houdt Tranter ze vast. Hun teksten spreekt hij gewoon uit. Tranter is geen buikspreker. Door hun bewegingen vangen de poppen alle aandacht en vergeet je naar de spreker te kijken.
Dagblad van het Noorden – Piter Bergstra

Jan Veldman legt Tranters poppen de meest laconieke, in-slechte, grappige, en in-droevige teksten in de mond, die, gepaard aan het virtuoze spel van Tranter deze voorstelling zeer de moeite waard maken.
De Volkskrant – Karin Veraart

Een tekst vol hardheid en toch vol mededogen. Ineens is de dictator al zijn glans kwijt en tegelijk zijn monsterachtigheid. Kleinheid maakt menselijk, zelfs als het om poppen gaat.
NRC – Annerieke de Jong

Sprekende poppen met prachtige muziek, beklemmend en geestig.
Amsterdams Stadsblad – Arnoud van Soest

Dit spel voor volwassenen is mooi, ruw, geestig theater dat alle vooroordelen met betrekking tot poppentheater in een klap om zeep helpt.
De Gelderlander – Suzanne Hoenderdaal

Prachtig, ontroerend en vol humor, een prachtig product van een nieuwe combi.
Marla Kleine

Ik heb genoten van de voorstelling. 't Was niet helemaal zoals ik had verwacht qua vorm (veel meer fragmentarisch dan een doorlopend verhaal) maar daarom zeker niet minder goed dan verwacht. Mijn complimenten voor Neville. Ik verkondig overal dat wie tijd heeft naar de voorstelling moet.
GPD - Kiki van Bilsen

De spanning is voelbaar. Visueel, emotioneel en muzikaal valt er veel te genieten. Feit em fictie lopen door elkaar. De poppen, uitgevoerd als karikaturen, hebben veelal sprekende ogen, en zijn een lust voor het oog. Tranter geeft zonder satirisch of parodisch over te komen een geheel eigen dramatisch-humoristische kijk op een uiterst beladen periode uit de geschiedenis.
Noordhollands Dagblad - Hans Kottmann

Uit alles in de voorstelling spreekt een grote liefde voor het detail; alles is doordacht en geraffineerd afgewerkt. Schicklgruber is een nieuwe parel in zijn internationaal vermaarde werk, en een sterke opvolger van Frankenstein en Macbeth.
Leidsch Dagblad - Dick van Teylingen

Hij doet dat indrukwekkend goed, intens en meesterlijk knap. Wat een kunstenaar. Tranter vereenzelvigt zich zelf met de poppen en vertelt jou een verhaal dat zo levensecht is dat je ademloos deze voorstelling bijwoont. In de onlangs verschenen lijvige Hitlerbiografie van historicus Ian Kershaw zou een verwijzing naar deze voorstelling voor een nog beter inzicht in die desastreuze gescheidenis niet misstaan.
Fries Dagblad - Wiggele Wouda

Er zit veel humor in de voorstelling maar die is goed gedoseerd. Als Heinz Linge knoopt hij bescheiden en trefzeker alle personages aan elkaar.
Leeuwarder Courant - Hans Brans

Poppentheater op z'n best. Had al wat van Neville Tranter gezien en houd erg van poppentheater, maar deze voorstelling overtreft alles. De laatste dagen van Hitler in zijn bunker op een vrij humoristische manier in beeld gebracht, natuurlijk met momenten van overpeinzing. Kan ook niet anders, met zo'n thema. Met prachtige rollen voor Goering, Eva Braun en 'de dood'. Absolute aanrader.
Moose - EJ, gezien 11/04/03)

Ein Gesamtkunstwerk
Nürnberger Zeitung

Die Umsetzung jedenfalls war von allerhöchster Qualität und ist für sich genommen ein weiteres Beweis für Nevill Tranters magische Kunst, leblose Puppen mit der böse Seite des menschlichen Geistes zu füllen.
Wiener Zeitung – Christine Dobretsberger

‘’Schickelgruber’’ ist ein neues Meisterwerk des Theaterzauberers Tranter, das glückliche Ende einer Gratwanderung. Er hat die deutsche Nacht inszeniert und ihen Dämon: einen armseligen, an Karotten nagenden Hundebesitzer.
Helmut Schoedel – Süddeutsche Zeitung

Stuffed Puppet Theatre lässt einen beeindruckende Totentanz ablaufen.
Die Presse.com - Norbert Mayer

Denn Tranter gelingt die so gefährliche Gratwanderung zwischen Schrecken und Komik, zwischen Rührung und Verstörung, zwischen Anteilnahme und Abscheu mit Bravour. Ein Spiel mit dem Tod, das unter die Haut geht.
Kurier – Peter Jarolin

Freakshow im Führerbunker mit Adolf Hitler und Eva Braun. Wechsel zwischen böser Satire und echter menschlicher Tragödie.
Salzburger Nachrichten

Absoluten Höhepunkt
F J Bröder Bayerischer Staatszeitung

Ein Abend, der nicht so bald in Vergessenheit geraten dürfte.
Michaela Reichart – Kronen Zeitung

Wo die Wissenschaft jahrzehntelang gebannt das handelnde Subjekt als Leerstelle umkreiste, wird jetzt sogar auf der Puppenbühne der Mythos Hitler theatralisch entdämonisiert
Peter Roos – Die Zeit

Atemberaumend düster. Ein highlight.
Sylvia Staude – Frankfurter Rundschau

Reduziert auf wenige Figuren entwickelt Tranter in der Rolle des Kammerdieners mit seinem faszinierend ‘echten’Puppenkreationen ein gespenstisches Szenario zwischen Selbstbetrug und Fatalismus, Irrsin und unerschütterlichem Grössenwahn, dem der alles überragende irrlichternde Tod seinen Stempel drückt.
B Theck - Neues Volksblatt

Es ist verblüffend, wie schnell vergessen wird, dass hier Puppen agieren. Nein, eben nicht agieren, sondern geführt werden. Trotzdem scheien alle ein Eigenleben zu bekommen und zu Schauspielern zu werden. Ein bizzrre End-Zeit Party.
Silvia Nagl – OÖNachrichten

Stuffed Puppets forestilling er samtidig fylt av nattvart humor, dypt alvor og varm medmenneskelighet. Hasn tjenerfigur gir menneskelig kontrast til disse groteske skikkelsene stuet sammen under jorda, dette figureteatret er en menneskeligmaete ae fae sagt noe om det umennesskelige.
Andreas Wiese – Dagbladet